Blij dat ik vrij ben…

Hey guys,

Gisteren was het bevrijdingsdag. HOORAY! 69 jaar leven in vrede!

Afbeelding

Op 4 Mei ben ik, net zoals (hopelijk) de meeste Nederlanders, 2 minuten stil geweest. Ik vind dat altijd ontzettend bijzonder. Ik heb de herdenking op de Dam op tv gevolgd en ik vind het ongelofelijk mooi dat zoveel mensen bij elkaar komen, om stíl te zijn! Daarna kwamen er ook nog 2 prachtige documentaires op de televisie die ik beide heb gekeken. Erg indrukwekkend.

Maar ik heb het altijd zo moeilijk gevonden om te beseffen wat oorlog is. Dat er zoiets gruwelijks bestaat, dat mensen elkaar zulke verschrikkelijke dingen aan doen. Oorlog is iets waarover ik mijn hele leven hoorde, ik begreep het alleen niet goed. Toen ik van de zomer met school naar een concentratiekamp ging kwam het wel dichtbij. Het feit dat op de grond waar ik liep mensen hebben gelopen die daar bruut vermoord zijn deed mij huiveren. Maar alsnog, ik vind het zo onwaarschijnlijk en onwaarschijnlijk naar.

Op 5 Mei ben ik ’s ochtends naar mijn Oma geweest. Zoals altijd was dat ontzettend leuk en gezellig. Op een gegeven ogenblik vroeg mijn Oma aan mij of bij ons de vlag uithing, en ik antwoorde naar waarheid: “ja Oma!” Waarop mijn Oma zei: “als je later op jezelf woont, hang dan ook elk jaar je vlag op, hoor!” En ik heb haar beloofd dat ik dat zal doen. En ik ga het doen, want oorlog ligt dichterbij dan ik dacht. Mijn Oma heeft de oorlog meegemaakt, overleefd. En ik ben ontzettend dankbaar dat ze er is, dat zij bevrijd is. Als je ooit het idee hebt dat je niet een duidelijke reden hebt om de vlag uit te hangen op 5 mei, doe het dan toch maar, voor mijn Oma 🙂

Afbeelding

En daarna… Ging ik naar het bevrijdingsfestival! En dat was gewoon ontzettend leuk! Geweldige sfeer, goeie muziek: ik ga volgend jaar zeker weer! Lang leve de vrijheid en op dat wij nooit vergeten….

 

 

 

Geef een reactie

