“Every inch of you is perfect, from the bottom to the top”

All about that bass van Megan Trainor. Ik vind het best een leuk liedje. Natuurlijk ben ik eigenlijk veel te koel om toe te geven dat ik popliedjes soms best leuk vind, maar vandaag doe ik het. Het nummer is aanstekelijk en de videoclip grappig. Maar, ik schrijf dit artikel niet om een willekeurig popliedje (dat inmiddels volgens mij al weer “uit” is) de hemel in te prijzen. Nee, ik schrijf dit artikel om een bepaalde zin uit dat liedje:

“Every inch of you is perfect from the bottom to the top.”

Volgens mij is dit liedje goed bedoeld, iedereen mag zijn zoals hij of zij is. Maar wat is het toch met de hunkering naar perfectie? Ik kan namelijk niet genoegen nemen met het feit dat een willekeurige pop-artieste mij verteld dat elke inch van mij perfect is. In tegendeel, ik weiger dat te geloven. Ik vind dit een ridicuul idee, ieder mens perfect? Nee, ieder mens is naar mijn mening ontzettend imperfect. De producten die de mensen maken, de diensten die zij verlenen zijn ontzettend imperfect. En dat is juist wat het zo interessant maakt. Wanneer iedereen perfect zou zijn zou dat ontzettend voorspelbaar zijn. En dan, wat is perfectie precies? Heeft niet iedereen een ander beeld van wat perfect is? Hoe kan het dat dat ik er van wordt beschuldigd perfect te zijn, wiens definitie van perfect is het dan?

Geheel, zonder enig gebrek. Synoniem: Volmaakt

Aldus, een willekeurige internet-encyclopedie. Minder vaag maakt dit de situatie voor mij niet. Ik ben niet volmaakt, niet zonder enig gebrek en al helemaal niet geheel. Ik groei, ik maak fouten, ik verander. Ik ben niet perfect, mijn daden en handelingen zijn niet perfect en dat vind ik niet erg. Dat vind ik juist interessant.

Streven naar perfectie is begrijpelijk. Toch vind ik niet dat perfectie het uiteindelijke doel zou moeten zijn. Wat dat wel is, daar ben ik niet uit. En dat vind ik prima. Ik doe gewoon mijn allerbeste best.

Liefs,

De Vis

Een gedachte over ““Every inch of you is perfect, from the bottom to the top”

Geef een reactie

