Vandaag – 29/02/16

FullSizeRender (2)Vandaag was het maandag, vakantie,

vandaag scheen de zon. Stond ik vroeg op. Vandaag was een nieuwe dag.

Ik ging bezig aan school, aardrijkskunde, raakte in paniek omdat ik te veel dacht aan hoe ik het fout zou kunnen doen, hoe mijn lerares dan misschien boos zou worden omdat ik het niet op haar manier had gedaan maar ging toch door. Vandaag deed ik niet zo veel voor school als ik had gewild, maar ik deed tenminste iets.

Vandaag luisterde ik naar een band die ik niet goed kende. Ik proefde iets van Radiohead en gewoon goede, oude rock en het was goed. Dat was ook vandaag.

Vandaag was chaos en te veel geluid om me heen maar ook de avondzon op de zee.

Vandaag las ik een boek uit, de Nederlandse vertaling van het boek “All the bright places”. Het was een boek waarbij ik me haastte, omdat ik wist hoe het zou eindigen en ik wilde dat het voorbij was. Het was een mooi boek, over een mooie liefde, maar het was zwaar en pijnlijk. Het was een goed boek, maar geen vredig boek. Het was een boek beladen met de dingen uit een mensenleven die me laten twijfelen of de goede dingen er tegenop wegen. Desalniettemin ben ik wel blij dat ik het heb gelezen.

Vandaag raakte ik even in paniek. Om alles wat komt, hoe snel het komt, hoe mijn kleine beentjes alles maar bij proberen te houden en mijn hoofd dan denkt: ik kan dit niet. Dan worden mijn benen wiebelig en mijn hoofd zwaar, alsof ik mezelf verstopt had onder een te dikke deken, alsof de lucht om me heen wat dikker werd dan voorheen. Ademen gaat dan wel, maar denken voelt alsof het vast zit, in mijn hoofd. Alsof mijn gedachten niet meer stromen maar rondjes zwemmen in mijn hersenpan. Maar vandaag dacht ik ook aan iets wat ik gisteren besefte. Ik zag een plaatje met de tekst “But what if I never get my life together?”

Gister kwam ik tot de conclusie dat ik het niet erg zou vinden. Mijn leven nooit op orde hebben moet geen probleem zijn, dat heb ik immers al die tijd al uitgehouden. Dat houdt je alert. Als je maar genoeg tijd hebt om af en toe te ademen, als je maar de ruimte hebt om zo gelukkig mogelijk te zijn. Dat dacht ik gisteren. Gisteren was ik gelukkig.

Je hebt goede dagen, slechte dagen. Vandaag was geen goede of slechte dag. Vandaag was allebei een beetje, en dat was wat het was. Geen slechte dag met goede dingen, geen goede dag met slechte dingen. Vandaag was deze dag, deze dag zoals hij was.

Femke

Geef een reactie

