Fijne werk/studeer/creeërplekjes

 

vogelplekOp dit moment zit ik in de bibliotheek van Zwolle. Ik ben nog steeds ziek, maar besloot dat ik maar gewoon wat moest gaan doen. De woensdagmiddaglessen vielen uit en dat brengt me hier: met een Latte Machiatto naast me, Daughter in mijn oren geplugd en mijn laptop voor m’n neus in de stilteruimte van de bieb. Ik heb hier nog niet eerder gezeten, maar het is hier fijn. Misschien was de stilteruimte trouwens niet het strakste plan van vandaag, aangezien ik van tijd tot tijd hoest als een stervende zeehond, maar we doen het er mee. Afijn, toen ik hier naar toe liep kwam ik op het idee om te schrijven over mijn favoriete studeer-plekjes in Zwolle. Er zijn vast meer examjaarmensen/drukkestudenten/zakenmeneren/mevrouwen die behoefte hebben aan een fijne stille werkplek – buitenshuis.

Ik ben de oudste van vier kinderen. Dat vind ik hartstikke leuk, het is ook altijd heel gezellig, maar het is wel altijd druk. Vandaar dat ik mijn heil, waar mogelijk, buiten de deur zoek. Inmiddels heb ik een aantal plekjes gevonden waar ik fijn leer.

Bieb

Allereerst dus de bibliotheek. De koffie is hier lekker, er hangt een productieve atmosfeer en het is lekker licht, alhoewel ik dat laatste in het oude pand nog fijner vond. Toen kon je zomer’s zelfs buiten zitten, op het binnenhofje: dat is helaas niet meer zo. Maar, de nieuwe locatie mag er ook best zijn. Je kan er voor kiezen om beneden te zitten, bij de Coffeestar in de hoek met kranten en tijdschriften, boven rondom de balustrade of in het stiltehok, waar ik nu zit, wat volgens mij speciaal is ingericht voor studenten en dergelijken. Het is best een fijne plek.

IMG_5049.JPG

Verder zit ik ook af en toe wel eens bij de Bagels and Beans. Dat vind ik vooral leuk om met iemand samen te doen, omdat ik me daar soms nog wel een beetje ongemakkelijk voel als ik in m’n eentje ben. Wat sowieso de moeite waard is zijn de grote koffie’s: die krijg je in een mok ter grote van je hoofd. De Bagels and Beans heeft toch voor mij net iets meer weg van een plek waar je naartoe gaat om iets te drinken met vrienden, minder de “ik-ga-hier-zitten-om-te-blokken-voor-mijn-examens-vibe”. Toch kan ik me best voorstellen dat je hier best fijn even kan zitten om te leren, al is het maar om een bagel te eten onder het mom van ‘ik ben er nu toch’.
Mijn all-time favourite is de11909384_881118958639391_1460109672_n Coffee united. De mensen zijn fijn, en zeker nadat de bovenverdieping opnieuw is ingericht kom ik er graag. Als ik ga leren ga ik dus boven zitten, waar twee grote ramen een soort vintage jungle belichten: meubilair dat nogal retro oogt, kekke stoeltjes en fijne leren banken. En planten, grote kamerplanten en cactussen. Verder staan er dus ook gewoon tafeltjes, met daarop suiker en roerstaafjes voor de koffie die je beneden kan bestellen. De koffie is geweldig goed, evenals de befaamde worteltaart. Over het algemeen bestel ik een kleine cappucino ( inmiddels weet de barista dat ook, oeps..)  maar soms, als ik er tussen 11 en 1 uur ben ga ik voor de middelgrote cappucino met een tosti – want de tosti is dan gratis. Geweldige oplossing als je een ’s ochtends een sloomkip bent die vergeet boterhammen te smeren, of als je stiekem expres vergeet je boterhammen te smeren. Bij de Coffee united kan je trouwens ook prima gaan zitten als je niet wil leren – bijvoorbeeld gewoon met vrienden: de sfeer is er namelijk minstens zo goed als de koffie.

IMG_4161.JPG

Ik hoop niet dat ik de kracht van mijn blog onderschat en dat jullie nu massaal mijn favoriete plekjes gaan inpikken.. Nee, in het beste geval heeft in ieder geval iemand hier iets aan gehad, en in het ergste geval heeft niemand hier iets aan gehad, maar was het wel leuk om te lezen. Hoop ik. In ieder geval, veel succes met je drukke leven, want ja, we moeten allemaal zo veel. Wees lief voor je jezelf en doe goed je best. Of niet. Tot later!

Femke

Een gedachte over “Fijne werk/studeer/creeërplekjes

Geef een reactie

