17/04/16

12907157_1139219012795349_2051266297_nVan mensen wordt ik moe, maar wel vaak energiek. Mensen zijn nou eenmaal wezens die hun eigen zijn met zich meedragen, en dat merk je als ander wezen met een zijn nou eenmaal. Ik voel nou eenmaal dingen door mensen, want mensen zijn continu in de weer. Als je met meerdere mensen bent bepaal jij niet de sfeer, niet in je eentje althans: dat doe je samen. Dat is ook wel fijn, alsof je de verantwoordelijkheden van het hebben van gevoelens samen deelt.

Als ik thuis ben, is het anders.

Als ik thuis ben is mijn geluk compleet afhankelijk van mij.

 

‘Ever to confess you’re bored

means you have no

Inner Resources.’

(John Berryman, Dream song 14)

Vandaag was ik thuis, en het was een goede dag. Ik werd wakker, op tijd, voordat de rest wakker werd. Ik at, drie maaltijden at ik. Ik maakte schoon. Ik ruimde op. Ik las, ik tekende, in mijn hoofd schreef ik –nu schrijf ik- en ik las meer. Ik sloot me af, helemaal alleen met mijn inner resources, muziek en een boek. Deze dagen heb ik lief met mijn hart en verstand, omdat ze me gezond doen voelen. Moedig. Licht. (Ookal heb ik minimaal 5 chocoladezoenen naar binnen gewerkt. Moet je nagaan.)

Niet alle dagen zijn zoals deze.

Afgelopen donderdag bijvoorbeeld, was ik vrij van school. Die dag deed ik niets en ik voelde me vies. Alsof mijn hoofd was dichtgeslibd met snot, en hoewel ik niet ziek was ofzo, had dat net zo goed het geval kunnen zijn. Ik heb de gehele dag mijn telefoon in mijn hand gehad en filmpjes gekeken. Niet eens een serie of een film, gewoon video’s op youtube. Niet het soort dat me inspireert. Dingen als ‘Simon Cowell & Demi Lovato Britain’s got Talent – funniest moments part 1-6’.

En ik had ze alle zes al eens gezien.

Ik ben op zulke dagen niet eens verveeld. Ik weet dat mijn inner resources er zijn. Het is gewoon alsof ik moe ben, ik denk dat dat het is. Alsof mijn lichaam zegt: “neem dit moment om even helemaal geen zak uit te voeren. Morgen moet je weer door met alles wat je doen moet, maar nu moet je even moe zijn.” Ik laat deze dagen zijn.

Soms voelt het alsof ik tussen twee werelden in zit. Ik zit aan het eind van mijn examenjaar, en daarvan ben ik me bewust. Ik weet heel goed dat de middelbare school bijna voorbij is en dat ik dan, voor zoals als het duurt, zelf mijn ritme mag bepalen, mijn dagen mag invullen, zelf besluiten wat mijn energie waard is. Daar heb ik zin in, het is immers iets waar ik al tijden naar verlang. Maar het ís nog niet voorbij. En ik houd ook nog vast aan alles wat ik heb, op school, het gene dat mijn leven, mijn dagen, mijn ritme was geworden. Ik besef nu hoeveel school mijn vrije tijd beïnvloed – geloof me, niet door huiswerk (hahahaha ik maak nooit huiswerk ik ben heel stoer)- maar meer in de zin van energie. Het is als “pick your battles”. Ik ben gewend  sommige zaterdagen niets te doen, simpelweg omdat ik dat soms nodig heb na een week school. En met niets doen bedoel ik dan het beeld van donderdag, dat ik eerder schetste.

Maar dat gaat niet meer nodig zijn, omdat ik voor zo lang als het duurt, mijn eigen ritme mag maken. En ik weet dat ik veel wil doen, want van dingen doen krijg ik de energie waarvan ik houd, zoals die van vandaag. Dingen maken, dingen zien, dingen lezen – dat is hoe ik wil leven, omdat mijn ervaring leert dat dat de manier is waarop ik leven het fijnst vind. En nu ga ik leren hoe ik dat moet doen. En dat komt wel goed, het is nu nog even gek omdat ik het niet gewend ben.

Het klinkt heel zwaar, misschien ook wel spiritueel, dat wat ik hier schrijf, maar het valt heel erg mee. Vind ik dan. Zie het zo: de energie van uitslapen voelt anders dan de energie van sporten.

Het is ook niet iets groots waarover ik schrijf, want zie je, het is gewoon iets wat ik voel, besef, doe. En daar maar een heel klein deel van. Het is wel iets belangrijks denk ik. Het is in ieder geval fijn om hierover te kunnen schrijven. Schrijven schoont op.12724701_2025009694391034_2082409951_n

Geef een reactie

