Dingen die niemand je vertelt over je examenjaar

 

12750152_994773797226433_1445532129_nI

Het is een stuk overzichtelijker dan je denkt. Je hebt een aantal toetsweken, dat zijn je schoolexamens, en dan in mei heb je ook een aantal toetsweken, dat zijn de centrale examens. De cijfers die je gedurende het schooljaar voor de toetsen van je vakken krijgt zijn dus je schoolexamencijfers, de cijfers die je voor die gekke toetsen in Mei krijgt centraalexamen cijfers. Het gemiddelde van die cijfers komt op je eindlijst.

II

Schoolexamens zijn gewoon toetsen. That’s it. Mijn Nederlands docente zei altijd heel nadrukkelijk het woord ‘schoolexamen’, en daarvan brak het zweet me spontaan uit, maar het waren gewoon toetsen. Maar dan in een toetsweek, en soms dat niet eens. Het is wel belangrijk dat je je van te voren voor een schoolexamen afmeld als je ziek bent, zodat je zeker weet dat je hem op een ander moment mag maken. Communicatie is de sleutel. Dat brengt me op mijn volgende punt:

III

De leraren hebben het beste met je voor. Zij hebben immers ook liever een mooi slagingspercentage. Het examenjaar draait om jou: niet om die ene lerares met het ego van hier tot Tokio, niet om je chagrijnige scheikunde leraar, nee: jij moet slagen. Daarom is het dus belangrijk om te blijven communiceren; als je aangeeft dat je denkt dat je meer baat hebt bij het maken van een samenvatting dan bij het maken van een examenopgave, heeft een leraar daar vaak echt wel respect voor. Jij hebt er immers al 4/5/6 jaar opzitten: je kent jezelf echt wel een beetje.

IV

Je mag het op je eigen manier blijven doen. Ik raakte aan het begin van het examenjaar nogal in paniek. Ik ben in de derde afgestroomd naar havo, en dat had als gevolg dat ik niet zo heel veel voor school hoefde te doen. Ik maakte nooit planningen, deed veel dingen op het laatste moment en maakte nooit mijn huiswerk. Hoe zou ik dat nu plots wel moeten kunnen?

Niet. En dat is oké. Tuurlijk, ik doe vaak wat meer mijn best dan eerst, begin iets eerder met leren dan ik vroeger deed, maar lang niet altijd. Ik heb het al die jaren op deze manier gered. Je hoeft niet opeens meester der planningen te zijn: als je maar zorgt dat je je prettig voelt bij de manier waarop je leert. Schakel hulp in waar nodig, of dat nou bij het plannen is of bij een specifiek vak. Als je zelf maar het idee hebt dat je daadwerkelijk de boel onder controle hebt, zodat je rust creëert komt het heus wel goed.

V

Mensen gaan tegen je zeggen dat je er van moet genieten. Omdat het zo snel gaat, omdat het zo snel voorbij is. Maar je examenjaar kan echt ontzettend kut zijn. Ja, dat moet ook maar gezegd worden: het examenjaar is soms ontzettend kut.

Dat genieten gaat vanzelf. Echt waar. Je zal inzien hoe je eigenlijk houdt van de routine, van de mensen, van de kleine dingen die je middelbareschooltijd bijzonder maken. Die dingen zijn er gewoon. Je hoeft je geen zorgen te maken of je er wel genoeg van geniet of iets dergelijks, want als het goed kom je er, al terugkijkend tot het besef hoe goed de goede dingen waren. En dat je er van hebt genoten. Zo niet, dan is het gewoon bijna voorbij. Je hebt altijd iets om naar uit te kijken. Of het nou een herinnering is, of een toekomst. De goede dingen komen toch wel.

Meer dan je best kan je niet doen. Het komt wel goed, hoe het dan ook af zal lopen. Ik beloof het je.

Toedeloei!

Femke 🙂

12905073_610447339103731_356202210_n

 

Advertenties

2 gedachtes over “Dingen die niemand je vertelt over je examenjaar

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s