9/07/16 | en natuurlijk lieg ik

Ik kan niet schrijven zonder het te voelen. Dat wat ik schrijf. Ik weet niet hoe de schaduwen vallen, hoe ze behoren te vallen. Ik kan ze niet beschrijven, ik kan alleen beschrijven hoe het vallen van het donker voelt, hoe de plekken waar de schaduw valt kouder zijn.IMG_0295.JPG

Dat is ook de reden waarom ik het liefst nog op papier schrijf. In notitieboekjes, zelf uitgekozen: zorgvuldig. En dan de pen: zwart, het liefst. Vlekkerige pennen koop ik niet meer. Die voelen te dik. Nee, stabilo’s, simpele fineliners zijn prima. Het maakt ook al minder uit wanneer je papier goed is. Neem nu mijn laatste notitieboekje; een Moleskine, hetgeen betekend: dunne pagina’s als van een bijbel, net iets dikker dan een bijbel. De inkt wordt net iets grijzer, net niet meer zwart, net een beetje meer alsof in de pagina gezogen maar nooit zwarte vlekjes op de volgende pagina. Nooit. Wel de letters van de vorige pagina’s, maar niet alsof doordrukkend. Dat nooit. Het is een van de mooiste dingen die ik ooit gekocht heb.

Ik dacht vandaag: ik zou willen dat het anders was. Wanneer ik zou kunnen schrijven zonder te voelen, zonder het te hoeven voelen, zonder dat het nodig was te voelen, zou ik vast altijd kunnen schrijven. Dan zou ik constante kwaliteit kunnen leveren.

Maar alles wat ik schrijf, en ik herhaal alles dat ik schrijf voel ik. Ik kan niet liegen. En natuurlijk lieg ik voortdurend als ik schrijf, maar wanneer je de witregels durft te lezen ligt daar alles wat je niet wilt weten, snap je. Ik ben alsnog eerlijk. Een vermomming is altijd een afspiegeling van de waarheid en zo ook ik. En ik kan niet anders. Daarom kan ik ook. Alle onmogelijkheden laten mij beseffen: alleen ik kan dit zoals ik.

Geef een reactie

