Update | augustus 2016

Flowers

Dag lieve trouwe lezers,

Het is, naar mijn mening, weer eens tijd voor een ouderwetse update van mijn leven. Van het goede voornemen om elke week een artikel te plaatsen is niet veel terecht gekomen, desalniettemin blijf ik het leuk vinden om hier te schrijven, en wil ik mijn best blijven doen om zo vaak mogelijk iets te posten. Dus, zie hier: een update van Femke’s bestaan.

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik IMG_0712.JPGmet een bekertje 80-eurocent-ijskoffie
van de Aldi (wat een fabuleus leven) in de achtertuin van het blauwe huis, aan een picknicktafel die inmiddels zo oud is dat hij voor de helft in elkaar stortte toen een gezinslid -ik zal geen namen noemen- er afgelopen week op wilde gaan zitten. Ik kijk uit op, onder andere:

  • een peutertje dat in enkel een luier achter een grasmaaier aanrent,
  • een tiental koeien dat op de heuvel aan de overkant loopt te grazen in de zon,
  • een trampoline, waar van tijd tot tijd een kind op ligt te zonnebaden, omdat springen onmogelijk is met dit weer,
  • een zwembad, met blauwe wanden die er voor zorgen dat het water er uit ziet als dat van een tropisch oord
  • en als kers op de taart: een heel dik boek.

Zoals ik al suggereerde is het op het moment hier heel warm. En o ja, ik ben dus op vakantie. In Frankrijk. ‘Het blauwe huis’ is de naam van het huis dat mijn ouders hier kochten toen ik twee was. Hier spendeer ik vanaf die tijd het grootste gedeelte van mijn vakanties. Het is grappig, want de tijd lijkt hier stil te staan. Het huis ligt in de bergen, in een gehucht waarvan het merendeel van de inwoners koeien zijn. (Dat meen ik serieus, naast ons woont een boer die vleeskoeien houdt. Naast hem, zijn vrouw en zijn ouders zijn wij de enige menselijke bewoners van deze plek. En wij zijn er het grootste gedeelte van het jaar niet, moet je na gaan.) Koeien hebben over het algemeen (voor zover ik weet in ieder geval) geen- tot weinig behoefte aan internetverbinding, dus ben ik beperkt tot een aantal smsjes, en een enkel telefoontje aan mijn beste vriendin. Wel hebben we hier Nederlandse televisie, zodat we toch nog een beetje op de hoogte kunnen blijven van het gruwel dat ‘de buitenwereld’ heet.

IMG_0707.JPG

Ik lees vooral veel. Ik hoop, wanneer ik meer boeken heb uitgelezen, er hier een artikel over te plaatsen. Ik houd namelijk echt heel erg veel van praten over boeken. Nu ben ik in twee boeken tegelijk bezig, want dat kan hier prima. Hoewel het heel erg goed voor me is om een beetje afgesloten te zijn van de buitenwereld, mis ik het internet wel heel erg. Niet zozeer het non-stop Netflix-bingen of het constante Instagram-gerefresh (anglicismen, oh, anglicismen). Ik mis vooral Pinterest, en YouTube. Ik weet niet of ik het er hier wel eens over heb gehad, maar mijn grootste ‘inspiratiebronnen’ zijn andermans ideeën. Dat klinkt misschien een beetje gek, want het is absoluut niet zo dat ik ontzettend houdt van plagiaat plegen. Ik wordt er blij van om andere mensen creatief bezig te zien zijn, om eindproducten te zien waarop mensen écht trots zijn. Die eindproducten, of juist processen, zorgen regelmatig voor vonkjes bij mij. En dat is over het algemeen hetgeen ik het belangrijkste ingrediënt in een creatief proces acht: de wil iets te creeëren. Enthousiasme, zo noem ik het meestal. Daarbij, wanneer de producten van andermans ge-hersenspinsel een bepaalde energie uitstralen, een energie die iets met mij doet, gaat mijn fantasie de vrije loop. Ik denk dat het iets te maken heeft met associatief vermogen. Enfin: ik mis dus andere mensen, op het internet, die mij inspireren.

Verder is het soms ook wel gek om hier te zijn terwijl ik in mijn hoofd best wel bezig ben met dingen die zich in Nederland afspelen. Daarmee doel ik vooral op dingen die nog moeten komen. Ik ben nog steeds niet zeker van de invulling van mijn aankomende schooljaar, hetgeen ik zoveel mogelijk als een avontuur/leerproces wil zien, maar van tijd tot tijd zorgt voor enige instabiliteit en vooral: onzekerheid. Verder mis ik mijn vrienden ook gewoon. Ik heb hier enkel contact met mijn gezin en de koeien, maar met hen voer ik IMG_0739.JPGnou eenmaal andersoortige gesprekken dan dat ik met mijn vrienden doe.

Desalniettemin is het hier echt goed. Echt waar. Het is niet elke dag ontzettend heet, wat het mogelijk maakt om op een comfortabele manier uitstapjes te maken (lees: zonder hoofdpijn en irritaties door de hitte). Daarbij stikt het van het zomerfruit: perziken, nectarines, watermeloenen. Ik heb weer echt de tijd om te lezen, om te schrijven. Daarbij kan ik, zonder me schuldig te voelen, direct na het ontbijt weer een uur in de zon gaan liggen zonder ook maar aan iets anders te denken. Dat is hier oké, en stiekem ook best wel fijn. Verder zwem ik hier, en de enigen die mij zien, zijn mijn gezinsleden. Niet dat ik nou ontzettend onzeker ben over hoe ik er uitzie in
zwemkleding, maar het is toch wel relaxt om niet elke keer driedubbel te hoeven checken of mijn bikini wel goed zit, etc, etc.

Mijn favoriete onderdeel van deze vakantie is de avond. We kunnen vanaf hier letterlijk mijlenver kijken. Elke avond zie ik de zon langzaam opgeslokt worden door de horizon. De planten in tuin van de oude buurvrouw worden dan omrand met gouden aureooltjes. De wolken en de lucht worden iedere avond gekleurd met een ander palet. Ik heb geprobeerd het vast te leggen – meerdere malen ben ik met mijn telefoon naar het hek van de tuin gerend in de hoop ook maar een fractie van dit wonder te kunnen opsluiten in een plaatje, maar tevergeefs. Het zag er steeds hetzelfde uit, of in ieder geval: het deed de daadwerkelijke kleuren te niet. Ik had moeten weten dat zoiets groots niet past in een simpel vierkantje op mijn telefoon. Het hindert niet hoor, ik kijk gewoon extra goed met mijn ogen. Ik zit buiten tot het donker wordt, elke avond. En dan nog net iets langer. Ja, het is hier goed.

Tot snel!

Femke

PS: Ik schreef aan het begin wel doodleuk ‘lieve trouwe lezers’ maar: zijn die er al? Van mijn beste vriendin weet ik dat ze al mijn blogposts leest (HOI ILJA!) maar ik vraag me af of er anderen zijn die regelmatig (voor zover dat mogelijk is met mijn verre van regelmatige posten) mijn artikelen lezen. Voel je je aangesproken, laat dan vooral een reactie achter! (Als je dat wilt, natuurlijk.) Dat kan onder dit artikel, maar is ook helemaal oké op mijn andere sociale media. Vind ik leuk. Toedeloei!

4 gedachtes over “Update | augustus 2016

  1. Jawel hoor…Hier een (lieve) trouwe lezeres. Vind het leuk om je beter te leren kennen en op deze manier ‘ met je mee te leven’ op afstand. En wat een heerlijk vakantie-verhaal over een plek die ik (nog) niet kende.
    Lieve groeten,
    Claudia (zij van oom meindert 😉 )

Geef een reactie

